11 Kasım 2008

DİLİ OLSA DA ANLATSA





Heh tam da düşündüğüm şeyi okudum......

Geçen gün oğlum ile fen bilgisi dersine çalışırken dilin tat alma haritasını işliyorduk. Oğlum baktı annesi gönüllü, beni denek olarak kulanmaya başladı. Limon, elma ve acı biber turşusu tattırdı ve dilimin hangi tarafı ile tat aldığımı sordu. Ben de aslında öyle olmadığı halde, ona kitabındaki dil haritasına göre cevap verdim.

Doğru olan ise tatları dilimin geneli ile algıladığımdı. (Yıllar önce mini mini bir öğrenci iken de deneyip, aynı sonucu aldığımı ve kafamda oluşan soru işaretlerini anımsadım.)

Tabi ona bir şey söylemedim ama ders kitaplarında işlenen konulara güvenim bir kez daha sarsıntı geçirdi.

Taa 2006 yılında Nature dergisinde yayınlanmış, tat reseptörleri içeren hücrelerin dilimizin geneline yayıldığını ispat etmişler. Burada

Oğluma ders kitaplarındaki bazı bilgilerin yanlış ya da eksik olduğunu nasıl açıklayabilirim ki ? :(

5 yorum:

Cocukla Cocuk dedi ki...

Aynen teoride farklı pratikte farklı oldugunu ben de dusunuyorum tat alma duyusunun.

Betül İnce dedi ki...

Yine ne güzel yazmışsın Betül'cüğüm. Ve tümüyle katılıyorum. Okul dışındaki yaşamlarında çocuklar bilgileri doğru almaya başladıklarında onlar da güvenlerini kaybediyorlar ve "okul-not-ders" bütünlüğü mü desem başarısı mı desem sarsılıyor (tecrübe edilmiştir). Ama yine de nottan önce doğruyu öğrenmeleri gerektiğine inanıyorum. Zor yani!

Sevgilerimle.

zehra dedi ki...

ne guzel yazmıssınız kesınlıkle farklı ama sımdı bu farkı cocuklara anlatmak zor olur umarım kolay bır yol bulursunuz

siyap dedi ki...

öncelikle ziyaretinize çok sevindik,her zaman bekleriz...

sonra da yazdığınız konuya gelelim gerçekten çok haklısınız.bunun gibi daha çok yanlışlıklar var ders kitaplarında.mesela pluton'un da gezegen olmadığı kanıtlandı...
talim terbiye kurulu ne için var acaba... gelişen olayları hiç takip etmiyorlar anlaşılan...

Hülya Konar dedi ki...

çok ilginç...
bence bunun bir kontrol mekanizması vardır yada olmalı...hiç mi güncellemiyorlar acaba kitaptaki bilgileri.

nekadar duyarlısın yine.